Egypten!



Hur beskriver jag Egypten med ett ord?
Just nu är det saknad. Men just då när jag satt på altanen ute i solen med en klarblå himmel över mig och läste i min bok så var det nog det rätta ordet underbart.

Flyget tog ungefär 4 timmar och 25 minuter. Starten är ju det som är allra bäst, när man känner hur planet bara ökar farten och när man lutas bakåt och känner hur planet lättar från marken. Det allra tråkigaste är att sitta där på flyget och bara glo i över 4 timmar. Bland det värsta var att få lock för öronen, jag har svårt för att få det att försvinna och det gjorde grymt ont i öronen när vi skulle landa, usch! Men en sak som var bra var att det var bara 1 timmas tidsskillnad, en timma framåt.

Bussresan från flygplatsen till hotellet tog ungefär 25 minuter. Vi åkte på en enda lång stor väg med ett stenräcke som delade av de olika körbanorna. Det fanns endel hål här och var i räcket där man kunde svänga över till den andra körbanan om man skulle vända och åka åt andra hållet, det var hel konstigt. Folk körde som galningar på den där jävla vägen och det var fullt av vit/blåa taxibilar och minibussar. Om man skulle någon stans så var det inte så svårt att hitta eftersom vägen var rak, så det var inga smågator och olika vägar där man kunde virra bort sig. Och det var inte direkt svårt att få en taxi om man ville ta sig längre bort, det var bara att stå vid vägen så var man omringad av taxichaufförer som tutade och sa: "Taxi?".

Hotellet låg på en klippa och hotellområdet var hur stort som hellst. Det fanns många olika restauranger/matställen där de bland annat hade pizza, hamburgare, mackor, olika bufféer m.m. Och det bästa av allt var ju att man fick äta och dricka hur mycket man ville eftersom det var all inclusive.

Rummen var toppen. Aircondition, stort badrum med dusch, stort sovrum med dubbelsäng, soffa + bord, tv, minikylskåp och en altan med två fåtöljer.

Det tog ett par dagar för mig att inse att jag verkligen var där. Det kändes som om jag gått in i ett jättestort rum där det fanns ett hotell och att jag när som hellst kunde gå ut genom en dörr och vara hemma, det kändes helt overkligt.

Showen som var varje kväll utom lördagar var bland det bästa. Hotellet hade ett "Animation Team" med två killar från Italien, en tjej från Holland, en tjej från Tyskland, en ny kille från Sverige och sen ännu en kille som jag inte vet vad han kom ifrån. De hade olika teman varje kväll med olika sketcher och dans m.m. där de även bjöd upp endel publik på scenen som fick delta i endel sketcher. Man fick sig alltid ett gott skratt! Och efter showen så brukade medlemmarna från The Animation Team vara med och dansa några danser på scenen tillsammans med publiken. Det var oftast samma låtar de dansade till varje kväll och de där låtarna har verkligen satt sig i huvudet, men det bästa är att jag gillar dom. Och under dagen hade de olika aktiviteter, en kille ifrån Italien kunde lära en att dansa cha cha och salsa och tjejen från Tyskland och någon av de andra killarna brukade vara nere vid stranden där de hade beach volleyball och dart. När de inte hade saker att göra gick de runt och pratade med folk och gjorde "reklam" för kvällens show. Jag saknar verkligen The Animation Team, de var så härliga!

Poolerna var mindre härliga, de var inte uppvärmda. Jag badade inte i poolen en enda gång, de kändes så jävla kalla, trots att det var ungefär 19 grader i dom. Havet däremot var ljummet. Jag är förjävlans rädd för att bada i sjöar, och det här var ett hav, så det var ju mindre lyckat. Det fanns en mycket fint korallrev med mängder av fiskar, så jag tänkte att jag måste fan bada här. Så jag bestämde mig för att försöka snorkla (trots att jag får panik när jag sätter en snorkel i munnen eftersom jag tvingas slappna av och ta djupa andetag för att få luft) och det blåste rätt mycket så det var mycket vågor. Jag hoppade i där och fick i princip panik. Jag sprattlade runt där ett tag och verkligen försökte men jag fick in saltvatten i munnen och även näsan eftersom cyklopet satt för löst, så jag gav upp. Istället ställde jag mig på trappan och körde ner huvudet undet vattnet och såg massor av fiskar. Jag är i alla fall hyfsat nöjd eftersom jag såg några fiskar. Och så har jag ju faktiskt badat i Röda Havet, eller jag har sprattlat i Röda Havet.

Det var en helt underbar resa, trots att storebror i en hel dag gick runt och svor över sin borttappade tändare (som faktiskt inte var borttappat utan som låg i fodret på hans jacka). Jag saknar stället och längtar tillbaka som fan! Jag var lycklig där eftersom där tänkte jag i nutid, jag tänkte inte på allt skit som hänt eller på allt jobbigt som kommer i framtiden utan jag levde för dagen. Det var så jävla härligt och jag skulle i princip göra vad som hellst för att få åka tillbaka nu! Jag tror att åka ut och resa är min grej, det är då jag mår som bäst.


Kommentera
Postat av: Nicole

Men hallo, går det inte att använda typ öronpluppar så aatt man inte får ont i öronen när man landar ? :O

2009-01-15 @ 20:38:03
URL: http://aelma.blogg.se/
Postat av: Nicole

Ooh åk ut och res med mig då !

Det skulle vara så underbart, vill verkligen bort från sverige ett tag och göra som marie, bara "luffa" runt !

2009-01-15 @ 20:40:10
URL: http://aelma.blogg.se/
Postat av: edavictoriaa

Det låter hur härligt som helst verkligen,

var i Egypten var ni? Funderar på att få mamma intresserad av att åka dit så jag ska med dom nästa vinter :) Det såg så fint ut.

Skulle det vara värt pengarna att dra dit?:)

2009-01-16 @ 11:52:54
URL: http://edaavictoriaa.blogg.se/

Kommentera mitt inlägg:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Msn?: (publiceras ej)

Har du blogg?:

What's on your mind?:

Trackback
RSS 2.0