Stockholm.

Mot Stockholm:
Det regnade och blåste när vi skulle åka till Stockholm. De hämtade upp mig vid gamla statoil i Borensberg typ kvart i 6. Sen åkte vi för att hämta upp Petra, Marie och Lucas i Linköping. När vi kom dit var bara Petra där, vi fick vänta en stund och sen kom Lucas. Sen fick vi vänta i säkert 5 minuter på Marie. Svårt att passa tiden? Sen bar det av mot Stockholm! Jag, Sofia och Frida satt och babblade ett tag och käkade frukosten vi fick. Sen blev vi lite trötta så vi vilade en stund.


Riksdagen:
Väl framme så gick vi till riksdagshuset för våran "roliga" guidade tur. Men först var vi tvungna att gå igenom säkerhetskontrollen. Det pep om mig så han var tvungen att "visitera" mig, lääääskigt! Efter det blev det toabesök och sen slängde vi in våra grejer i skåp innan vi tog hissen upp mot åhörarsalen (eller vad det hette). Ludmilla var så söt, hon bara"du har klippt dig, vad fint!" heh, kul att hon såg det ;).
Sen när vi kom upp dit så stod guiden och snackade i 100000år! Det var inte många som såg speciellt intresserade ut. Sen skulle vi gå in och sätta oss i den där stora salen där de har debatter och sånt. Marie var så konstig. Hon stod och höll upp dörren först och sen precis när jag skulle gå in så slank hon före och då när vi skulle sätta oss så satt ju jag automatiskt brevid henne, kuuul. Hon satt och fipplade med sin nyckel och grejer och satt och hummade när guiden snackade. Och hon började prata med Lars och Lucas som satt på hennes andra sida, men mig snackade hon inte med...
Efter det så gick vi runt lite överallt och kollade och så pratade guiden skiiit mycket om massa ointressanta grejer. Sen var det slut, phuuu! När jag hörde att hon sa "Tack.." så började jag klappa händerna såklart eftersom att det var slut. Och då skulle hon precis säga något mer, men hon struntade i det. Tack gode gud!


Synagogan:
Sen gick vi mot synagogan. Det regnade fortfarande. Vi gick förbi någon dansskola eller nått och Petra snackade och "skröt" som vanligt eftersom att hon gick där när hon var ung eller nått. Vem bryr sig?
Sen kom vi fram till synagogan och vi fick komma in trots att vi var ungefär 30-20minuter tidiga. Det var rätt fint där inne, men bänkarna var inte speciellt bekväma. Hon som pratade kom från ett annat land och hade varit i Sverige i 6år, men hon pratade ändå hyffsat bra svenska. Det var väldigt imponerande! Hon sa att vi fick rätta henne om hon sa fel och hjälpa henne om hon inte kunde något ord, hon var rätt cool, och rätt lik Marie i ansiktet. När vi satt där så sa frida att hon ville att jag skulle ta kort på henne när hon stod vid en typ talstol och då råkade jag säga "fuck you". Marie försökte vända på huvudet och sa något i stil med " hörrdö, passa dig väldigt noga med de där orden!". Jag råkade säga dem igen lite senare, meeeeeen hon hörde mig inte :D.

Efter det fick vi käka lunch. Det hade slutat regna, YES! Jag, Sofia, Lucas, Ted, Frida, Hannes, Bob och Lars gick runt i ungefär en halvtimma för att hitta någonstans att käka. Vi hittade till slut ett Thai ställe, det var jäääkligt god mat där!


Moderna Muséet:
Sen så skulle vi gå till Moderna Muséet. Vi hade fått en minisize karta av Petra, den var inte speciellt bra. Och som tur var så hade jag GPS på min iPhone så vi använde oss av den för att hitta dit vi skulle. Vi kom ungefär 30minuter förtidigt, men bättre att komma förtidigt än försent. Resten kom efter ungefär 20minuter och då var det bara att gå in och vänta på våran guide. Guiden var rätt bra, dock var det rätt så tråkigt att sitta och lyssna när hon pratade om några saker som vi redan visste om. Hon hann bara att prata om ungefär 4-5 olika målningar/saker innan det var slut. En av dom var ketchupsandwich (eller vad den nu hette). Den var rätt äcklig, det var som massa glasskivor på varandra med ketchup emellan som hade torkat och lämnat efter sig klumpar längst med sidorna. Och runtom var det ketchup på golvet och en massa Heinz ketchupglasflaskor. Såg rätt äckligt ut!


Fritid:
Men efter Moderna Muséet så fick vi fritid i ungefär 2 timmar innan vi skulle träffas och åka ut till musikalen vi skulle se. Jag, Sofia, Frida, Ted, Lucas och Bob drog med oss Lisa och letade upp en krog/pub där vi satt och snackade och drack lite. Marie hade tydligen varit orolig för Frida när hon berättade att vi skulle göra det. Pfft, Frida är väl den som inte hamnar i "trubbel" direkt. Det var jäkligt kul att umgås och att prata med Lisa. Kul att någon lärare är ung och rolig nog att umgås med oss och att dricka lite med oss..
Först tog jag två cider, kände redan av skiten då. Brukar inte göra det efter bara två stycken, men Lisa sa att vi hade ju varit uppe länge och sådär. Men, sen tog jag 4 shots också, då du. Full blev jag ju, de andra blev lite påverkade, men jag mest, men ännu gick det inte "utför" för mig. Lisa, Sofia, Ted och Bob gick i förväg för att köpa något och efter ett tag gick jag, Frida och Lucas till bussen. De skämtade med mig bara för att jag sa "Frida, det är varmt i magen!"

Vi hittade bussen och gick å satte oss. Usch vad jag var varm i kroppen, de andra bara skrattade åt mig när jag sa det. Ropade på Sandra minst fem gånger när vi satt på bussen, ropade rätt högt, meeeen hon kollade inte ens på mig, snacka om diss!


Musikalen:
Sen bar det av mot musikalen. Jag, Sofia och Frida var tvungna att gå på toa först. Jag hörde att Sofia sa att hon skulle vänta på mig och Frida, men när jag kom ut så hade de redan gått upp. Jag lyckades ta mig in till "scenen" och upptäckte att jag skulle vara tvungen att sitta brevid Marie. Det enda jag tänkte var "Fan i helvetes jävla skit". Det hade inte började än så jag satte mig brevid Marie och kollade lite småsurt på Frida, Sofia och Lucas och mimade "vafan, jag vill inte sitta här!". De flinade åt mig och jag började skratta. Marie sa åt mig att lugna ner mig och frågade typ "har du druckit något", jag sa "det kanske jag har". Då säger Frida "Rebecca är fullast", då tog Marie mig på armen och sa "Jo, jag vet". Haha! Började garva och hon sa ännu en gång åt mig att vara tyst. Jag vände på mig flera gånger för Frida, Lucas och Sofia satt precis bakom mig. Men ja, Marie sa åt mig att kolla framåt.

Sen kom den där jobbiga känslan som involverar Marie. Jag kände ju hur hon flyttade sig mer och mer bort och då flyttade jag mig också mer ifrån henne. Men efter ett tag orkade jag inte mer.. Jag satt och försökte koncentrera mig på musikalen, men det funkade inte, satt och härdade ungefär 30-40minuters musikal innan jag tog Frida på foten och mimade att jag skulle gå. Jag petade på Marie och viskade "jag går ut nu, jag pallar inte mer". Och precis när jag reser på mig tar hon tag i min tröja och drar ner mig igen och säger" Du går ingenstans, du får inte gå ut. Mår du illa?" Jag : "nej, jag vill bara gå." Då säger hon "Det är bara ungefär 40minuter kvar, det klarar du". Sen lägger hon handen på min rygg, säkert i fall att jag skulle få för mig att resa mig igen. Men det kändes som om att hennes hand och arm bara brände på min rygg. Då kände jag verkligen att jag måste ut, jag ville inte sitta där med henne och hennes hand på min rygg när alla känslor bara rusade omkring i huvudet på mig. Som tur var så blev det paus efter ca 5minuter. Då säger hon " Du får inte gå någonstans nu, okej?". Jag svarade inte utan gick ut tillsammans med de andra och satte mig på någon soffliknande grej.
Då kommer Marie efter och frågar om jag måste kräkas, neeee det behöver jag ju inte. Det enda jag ville var att få ut henne ur mitt huvud! Hon sa något i stil med "jag förstår inte vad som fick er att dricka innan det här" och bla bla bla. Sen frågar hon om jag mår dåligt eller är ledsen. Svarade inte på det eftersom att jag var ledsen, så hon bara reste på sig och gick. (hon hade tydligen sagt till Lucas och Frida att det luktade sprit om oss.. men det var antagligen bara hon som kände det).

Lisa satte sig brevid mig och frågade om jag var ledsen, sa ju att jag var det och hon satt där med mig ett tag och klappade mig på ryggen. Hon sa att jag kunde prata med henne om det vore något. Då fick jag värsta flashbacken till den gången Marie sa så till mig. Mådde ju såklart ännu sämre då och Lisa var tvungen att gå och fylla på vatten. Sofia kom istället och då började jag ju gråta såklart. Sa åt henne att jag ville få ut Marie ur mitt huvud. Självklart blev jag ju sån här just på grund av att Marie var med, hade aldrig känt så annars. Marie var såklart grunden till det hela, som alltid...

Sen började musikalen igen. Orkade inte gå in, Lisa sa att jag kunde sitta med henne men jag sa åt henne att gå in och titta själv. Sen gick jag ut och satte mig på en bänk utomhus, det började regna. Efter ungefär 30minuter öppnade Marie dörren och ropade på mig och bad mig komma in, men jag ville inte in där när hon var där. Så hon kom ut och sa att bussen hade kommit och att jag kunde sitta där. Så följde med henne dit och gick in och satte mig. Det tog säkert 20minuter innan resten kom. Sen började färden hemåt.


Från Stockholm:
Marie pratade inte med mig något mer.. Hon gick förbi mig i bussen men sa inte ett knyst, hon tittade på mig och hon stod brevid mig och pratade med Emelie och Emelie men vände sig inte om för att prata med mig. Det är sånt där som gör mig totalt galen. (jag och Sofia var nog de personer som hon överlag pratade minst med, visst att jag mötte hennes blick en miljarders gånger men, men det passar tydligen inte att prata med mig som hon gör med alla andra). Jag bara tittade ut och orkade inte med att lyssna på alla andra. Tror att jag somnade lite till och från så hemfärden gick rätt snabbt. Vi släppte av folk i Linköping och sen släppte de av mig i Borensberg.

Hemma så drack jag vatten och sen gick jag och lade mig. Och så var det med den dagen, rolig, ledsam och.... intressant?


Kommentera

Kommentera mitt inlägg:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Msn?: (publiceras ej)

Har du blogg?:

What's on your mind?:

Trackback
RSS 2.0